V HAPPYMEDU se dnevno soočamo s povpraševanji odraslih pacientov ali lahko dobijo zobni aparat na napotnico. Razlogi za ortodontsko zdravljenje odraslih so mnogi, med njimi je najpogostejši, da ortodonta niso obiskali kot otroci ali niso imeli dovolj točk, da jih ortodont zdravi na napotnico, nato migracija zob v odrasli dobi zaradi izgube enega ali več zob, neželeni pomiki zaradi modrostnih zob ali pomiki zob zaradi genetike ali biološki pomiki zob, ki se dogajajo praktično vsem zaradi spanja, dihanja, staranja in sprememb v ustih.
Napotnico za ortodonta dobijo pacienti do dopolnjenega 16. leta starosti. Po tej starosti pa lahko tudi, vendarle le v primeru, ko je zobni aparat potreben kot priprava na ortognati kirurški poseg, ki je potreben zaradi težkih nepravilnosti obraznega skeleta, pri čemer je nepravilnost možno odpraviti le s kombiniranim ortodontsko kirurškim zdravljenjem. V praksi gre za redke klinične primere, smo pa se v HAPPYMEDU srečali s pacientom, ki smo mu pomagali do zobnega aparata na napotnico pri njegovih 25. letih.
Študija primera
Pacient je bil naročen na maksilofacialno operacijo, katero je opravil in je po zdravljenju dobil pojasnilo specialista maksilofacialne kirurgije, da bo za ravnanje zob in ugriza moral opraviti ortodontsko zdravljenje, to je nositi fiksni zobni aparat. Po operaciji mu je namreč nastal problem z ugrizom. Napoten je bil k ortodontu, ki pa mu je dal pojasnilo, da bo zobni aparat in ortodontsko zdravljenje moral opraviti samoplačniško.
Kot izhaja iz pravil obveznega zavarovanja, smo po pooblastilu stranke/pacienta zanj za zavarovanje sestavili namero za priznanje ortodontskega zdravljenja na napotnico. Pri tem smo se sklicavali na pravila ZZVZZ, kakor tudi na Zakon o pacientovih pravicah, saj je bila pacientu kršena pojasnilna dolžnost in ni dobil seznanitve, da bo po maksilofacialni operaciji imel/dobil posledično ortodontski problem. Zadevo smo peljali v smeri pravice do nadaljevalnega zdravljenja.
Pacient je ustrezal navedbam tudi preko ortodontskega kartona, saj je kot otrok redno obiskoval ortodonta in s tem opravil dolžnosti, ki veljajo v pravilih ortodontske stroke. Tako sam ni naredil opustitve ali prekinitve zdravljenja, pri kateri ima ortodont pravico do prekinitve zdravljenja pacienta in ga ima s tem pravico izpisati iz čakalnega seznama. Pacient je tako izpolnjeval in tudi uveljavil zdravljenje na napotnico ali na račun obveznega zdravstvenega zavarovanja.
Pravila, kdaj odraslemu pripada zobni aparat na napotnico so določna
Pravila, kdaj je odraslim ortodont na voljo na napotnico so točno določena. Kot omenjeno, so to primeri, ko potrebuje odrasli pacient poseg na čeljustnicah ter po ali pred posegom zdravljenje z zobnim aparatom, zelo redki. Kadar pa je indikacija za poseg in zobni aparat kot interdisciplinarno zdravljenje potreben, pa ima zavarovanec kot odrasla oseba pravico, da jo ortodont zdravi na račun obveznega zavarovanja.
Pregled pri specialistu ortodontu in maksilofacialnem kirurgu pokaže potrebno zdravljenje
Za seznanitev s stanjem mora odrasli pacient opraviti specialističen pregled pri usposobljenemu ortodontu in (po potrebi) maksilofacialnem kirurgu, ki posamezno in/ali oba postavita točno diagnozo in plan zdravljenja. V HAPPYMEDU nudimo pregled odraslim pri obeh specialistih na enem mestu in tako odraslim pacientom omogočimo seznanitev ali lahko zobni aparat dobijo na napotnico oziroma jim nedvoumno potrdimo, da se lahko zdravijo le samoplačniško.
Usposobljen, strokoven in etičen ortodont je še vedno temelj kakovostne terapije
Tako kot imamo prakso na področju uresničevanja pravic do ortodonta za odrasle na napotnico, beležimo izkušnjo odraslega pacienta, ki ga je ortodontka zdravila z zobnim aparatom in mu kasneje pojasnila, da bo potreboval maksilofacialen poseg. Obratna situacija od zgoraj opisane. Ker se je zdravil v tujini, ga tudi ni seznanila s pravico do zobnega aparata na račun obveznega zavarovanja ob tem. Pacientu je bila tako kršena pravica do seznanitve do specialističnega zdravljenja v odrasli dobi na napotnico, kar je izvajalec zagovarjal, da tega kot zasebnik ni dolžan opraviti pri pacientu. Gre za neetično ravnanje do pacienta in, ker zakonodaja o pravicah pacienta velja za javne in zasebne zdravstvene storitve, tudi za kršitev pacientove pravice do omenjene seznanitve.
Dodaj odgovor